AANPAK
In een plan van aanpak zijn door de rekenkamer planning, doelstelling, vraagstelling en terugkoppelmomenten vastgesteld. Bij het samenwerkingsverband K5 en bij de afzonderlijke gemeente wordt basisinformatie opgevraagd. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om: basisgegevens per schoolgebouw (NAW-gegevens, capaciteit, medegebruik, verhuur), actuele leerlingenaantallen en leerlingprognoses en nieuw- of verbouwplannen.
Met behulp van de meest recente leerling-telling kan de huidige en toekomstige capaciteit beoordeeld worden. Deze analyse wordt vastgelegd in tabellen en gevisualiseerd in kaarten. Samen met de Rekenkamer wordt aan de hand van plattegronden een quick-scan uitgevoerd ter beoordeling van de functionaliteit van de schoolgebouwen. Aan het onderzoek wordt een verdieping toegevoegd door het houden van interviews met de gemeenten en de schoolbesturen van het primair onderwijs. Deze interviews verzekeren dat bij de beoordeling van het onderwijshuisvestingsbeleid ook de bevindingen, plannen en wensen van de schoolbesturen worden meegenomen. De bevindingen uit de vorige stappen worden ten slotte in rapportvorm uitgeschreven.