AANPAK
Het IHP is opgesteld in zorgvuldig overleg met de gemeente en de schoolbesturen. Schoolbesturen en gemeente hebben daarbij gezamenlijk speerpunten aangedragen en hun visie op onderwijs en onderwijshuisvesting geformuleerd. Trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de onderwijshuisvesting zijn besproken. De kwaliteit van de gebouwen is geëvalueerd, de ruimtetekorten en overschotten zijn geanalyseerd en de leerlingenstromen in beeld gebracht. Op een onderwijsvisie-dag zijn aanvullende ideeën opgehaald bij directeuren, maatschappelijke partners, ouders en raadsleden. Ook zijn kinderen van een basisschool ondervraagd over hun wensen voor schoolgebouwen. Dit heeft geresulteerd in een gezamenlijk gedragen beleid.
RESULTAAT
In het IHP zijn volumeafspraken gemaakt. Deze afspraken stellen een maximum aan het aantal leerlingen dat een school mag inschrijven. Hierdoor wordt een goede spreiding van scholen geborgd en voorkomen dat er bij de ene school uitbreiding nodig is, terwijl op een naburige school leegstand ontstaat.
Het IHP bevat voorstellen voor renovatie en nieuwbouw van 5 schoolgebouwen. Hiermee willen gemeente en schoolbesturen de functionaliteit en kwaliteit van het gebouwenbestand verbeteren. De investeringen dienen bovendien duurzaam te zijn. Om dit mogelijk te maken verhoogt de gemeente de normbedragen met 25% verhoogd. Tenslotte creëert het IHP de mogelijkheid om IKC’s te realiseren.
Het opgestelde IHP is een groeidocument. Het zal periodiek worden geactualiseerd om op nieuwe ontwikkelingen in te kunnen spelen. Ook de actualisatie van het IHP zal in overleg met alle betrokken partijen worden uitgevoerd.