De leegstand in Delft bedraagt 14% van de netto capaciteit van de schoolgebouwen. De leerlingenprognoses geven echter een geleidelijke groei van het leerlingenaantal aan. Op het eerste gezicht lijkt dit niet erg problematisch. Helaas is de verdeling van de toe- en terugloop van leerlingen in Delft onevenwichtig, wat tot uiting komt in lokale problematiek. Enerzijds ontstaan er bij enkele scholen tekorten/uitbreidingsbehoeften en anderzijds ontstaat er bij enkele scholen overschotten/leegstand.
DOELSTELLING
Voor het oplossen van bovenstaande problematiek moeten integrale oplossingen geformuleerd worden. De huidige situatie, waarin er pas aanvragen gedaan worden en voorzieningen worden gerealiseerd op het moment dat er gebreken worden geconstateerd, is voor de gemeente Delft niet langer wenselijk. In de toekomst moeten plannen niet langer op zich zelf staan maar passen in een breed beeld van de stad. Bovendien is het efficiënt en effectief inzetten van financiële middelen gezien de financiële crisis en de bezuinigingsoperaties op Rijksniveau belangrijker dan ooit.