AANPAK
Het IHP wordt opgesteld in zorgvuldig overleg met de gemeente en de schoolbesturen. Het project start met het concretiseren van de doelstelling, het proces en de werkwijze. Er vindt hierover afstemming plaats met de interne (gemeentelijke organisatie) en externe (schoolbesturen) betrokkenen.
De gegevens over de scholen worden verzameld. Hierbij gaat het om gegevens over de gebouwen (capaciteit, BVO’s, medegebruik, verhuur), nieuw- of verbouwplannen en leerlingenprognoses. De gegevens worden vervolgens geanalyseerd en gevisualiseerd in kaarten en tabellen.
In vijf sessies met de gemeente en de schoolbesturen brengen we de visies en de ambities van beide partijen in beeld. De visies en ambities worden geconcretiseerd in projecten. De gemeente en de schoolbesturen fungeren als inhoudelijk klankbord voor het ontwikkelen van het IHP: het droombeeld, de visie, de scenario’s voor de korte termijn (2016-2019) en de doorkijk naar de lange termijn (tot 2035) inclusief financiële vertaling. Trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de onderwijshuisvesting worden besproken.
De input uit de analyse en de gezamenlijke sessie worden uitgewerkt in het nieuwe IHP-VO.