AANPAK
Het Programma van Eisen Speciaal Onderwijskomt bottom-up tot stand. Om te komen tot een gedragen Programma van Eisen Speciaal Onderwijs is een stapsgewijs en interactief proces gestart. Er zijn drie projectgroepen gestart: één SO, één VSO en één Zorg. Per projectgroep is in zeven bijeenkomsten stapsgewijs het PvE vormgeven. Er is gestart met het beschrijven van de visies op onderwijs, zorg en samenwerking. Daarna is in de projectgroepen de schooldag van de kinderen en het personeel beschreven. Hierdoor vertellen de projectgroepen precies welke activiteiten plaatsvinden, welke ruimte hierbij hoort en welke eisen aan de ruimte worden gesteld. De verzameling van ruimte wordt vervolgens vertaald in een vlekkenplan en een huisvestingsconcept. Daarnaast zijn kwaliteitseisen toegevoegd.
Naast het traject met de projectgroepen zijn er aparte trajecten gelopen met de teams (docenten etc.) en de ouders van de scholen (MR). De teams en de ouders zijn (verspreid over drie contactmomenten) in de gelegenheid gesteld om input te leveren en het Programma van Eisen Speciaal Onderwijs te controleren.
RESULTAAT
Een Programma van Eisen Speciaal Onderwijs waar een gezamenlijke visie op onderwijs, zorg en samenwerking is vertaald naar een concrete huisvestingsopgave